Donnafugata grundades 1983 av Giacomo Rallo och hans fru Gabriella med en tydlig ambition att sprida kännedomen och passionen för Sicilien och sicilianska vin världen över. Giacomo är den fjärde generationen i en familj med över 160 års erfarenhet av att tillverka kvalitetsvin och han anses vara en av pionjärerna för att förnya stilen av viner från Sicilien.
Vinhuset har sedan starten fokuserat på hantverksmässiga viner, med ett tydligt mål att lyfta fram det unika ursprunget tillsammans med hållbar och klimatsmart vinproduktion. Den dagliga verksamheten leds numera av Giacomo och Gabriellas barn, José och Antonio. Tillsammans med ett engagerat team medarbetare tar de vinhuset in i framtiden.
Namnet Donnafugata kommer från den italienska novellen "The Leopard av Tomasi di Lampedusa" som handlar om en drottning som flyr till just den del av Sicilien där de första vingårdarna ligger. Översatt till svenska betyder Donnafugata "flyende kvinna". Den sicilianska historien återkommer med olika uttryck på de färgsprakande etiketterna på samtliga viner.
Under 20 år har vinhuset arbetat målmedvetet med innovation och initiativ för att säkerställa en hållbar vinproduktion. Genom biologisk mångfald i vingårdarna, aktiviteter för energibesparing och återvinning i produktionen och medvetna val har man skapat förutsättningarna för vinproduktion som tar hänsyn till såväl klimat, miljö som sociala aspekter. Samtliga viner är certifierade sustainable och har märkningen "SOSTAIN".
Donnafugata är ISO-certifierade för sitt fokus på att minimera verksamhetens Carbon & Water Footprint. De är även certifierade med Integrated Quality, Environment & Food Safety System. I vingårdarna tillämpas Good Agricultural Practices (GAP) vilket bland annat innebär gröngödsling, täckgrödor och minimal användning av vatten och energi.
Idag har Donnafugata vingårdar i fem viktiga områden på Sicilien: Marsala, Contessa Entellina, Vittoria, Etna och på den lilla ön Pantelleria, .
Vinhuset Donnafugata och modehuset Dolce & Gabbana har båda sitt ursprung på Sicilien. Sedan en tid tillbaka har de inlett ett kreativt samarbete. Ambitionen är att sprida kunskapen och känslan för hantverket på Sicilien världen över även i andra sammanhang.
De båda företagen delar passionen för kulturen, hantverket och detaljrikedomen när de hämtar inspiration från Siciliens färger, dofter, smaker, musik och atmosfär. I deras möte kom idéen om att producera ett vin i begränsad volym med en tydlig koppling till ursprunget fram. Donnafugata står för vinhantverket i världsklass som här förenas med Dolce & Gabbanas kreativa uttryck inom mode och livsstil. Resultatet är viner med ursprungstypisk karaktär och kreativt utformade etiketter i syfte att sprida öns rika kulturliv och hantverk över världen och till kommande generationer.
I samarbetet finns både ett rosévin och ett rött vin som visar på den villkorslösa passionen för Sicilien.